Amalan mengembalikan barang yang hilang

Bismillahirohmannirrohimu

Assalamualaikum wr.wb.
Kehilangan barang, baik dicuri maupun hilang karena keteledoran, adalah suatu kondisi yang sangat tidak menyenangkan untuk itu pada kesempatan ini saya tuliskan doa, yang saya kutip dari Al-Kisah,pada saat kita kehilangan barang agar dapat kembali.Insyaallah. Doa ini terdapat di dalam kitab An-Nujum Az-Zahirah li salik thariq Al-Akhirah, karya Al Habib Zain bin Ibrahim bin Semith hal.207. Ini doanya...

"Allahumma innaka ta'lamu ayna dholatii wa ayna dhoolats, Allahumma yaa roddadh-dhollati wa yaa haadiyan minadh-dhollati wa yaa  jamian-nasi liyawmin laa royba fiihi, ijma' 'alayya dhollatii innaka 'ala kulli syay-in qodiir."


Artinya : "Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui di mana berada barangku yang hilang dan di mana ia telah hilang. Ya Allah, wahai Yang mengembalikan barang yang hilang, wahai yang memberi petunjuk dari kesesatan, wahai yang mengumpulkan manusia pada hari yang tidak ada keraguan padanya,kumpulkanlah padaku barangku yang hilang. Sesungguhnya Engkau maha kuasa atas segala sesuatu."

Caranya : Bacalah surat ad-dhuha di empat penjuru angin pada tempat barang tsb. hilang, di setiap penjuru baca satu kali surat ad-dhuha. Setelah selesai membaca ad-dhuha  dilanjut dengan membaca doa di atas. Insyaallah barang yang hilang akan kembali.Wallahu alam.

Jujur saja saya belum dapat kesempatan mempraktekkannya, tetapi sepanjang pengalaman, setiap amalan apabila dikerjakan dengan penuh keyakinan dan pengharapan kepada Allah swt, Insyaallah, amalan itu akan mujarab. Semoga bermanfaat.


Jakarta,23 Feb 2013

Comments

  1. Assalamualaikum Saudara,

    Saya telah ditipu untuk menyertai satu pelaburan dan mereka telah memujuk saya untuk meyerahkan Uwang didalam tabung simpanan saya kepada mereka, dengan pujuk rayu saya telah mengeluarkan duit saya yang saya akan gunakan untuk membawa ibu saya ke Mekah menunaikan umrah december ini, dan uwang itulah untuk saya menyambut lebaran dan dengan uwang itulah untuk saya membayar ongkos persekolahan anak saya, sekarang saya tidak punya apa-apa didalam bank, uwang yang begitu banyak telah hilang hanya sekelip mata, saya telah berdoa kepada Allah agar beliau menyerahkan kembali uwang saya tetapi tidak berhasil mungkin doa saya tidak didenar oleh Allah kerana saya tidak cukup bersih, bolehkah saudara tolongi saya, berita ini tidak diketahui oleh ibu saya kerana ditakuti beliau akan berasa susah hati, kerana beliau bergantung kepasa saya untuk umrah december ini, jika saya tidak mempunya uwang lagi mana mungkin saya akan pergi. sering kali saya berdoa agar Allah mengantikan dengan lebih baik dari apa yang saya hilang , Sudilah kiranya saudara dapat doakan juga akan berita sedih ini agar Allah akan makbulkan permintaan hambanya ini

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mimpi bertemu Waliyullah (Tanya Jawab)

ASMA ROSUL NUR MUHAMMAD SAW...

Doa Tolak Bala/Santet...